Depressie bij mannen

      Geen reacties op Depressie bij mannen
depressie bij mannen

Hoe het eruit ziet en hoe je hulp kunt krijgen

Als mannen ( depressie bij mannen) beschouwen we onszelf als sterk en hebben we controle over onze emoties. Wanneer we ons hopeloos voelen of overweldigd door wanhoop, ontkennen we het vaak of proberen we het te verbergen.

Maar depressie is een veel voorkomend probleem dat velen van ons op een bepaald punt in ons leven treft. Hoewel depressie een zware tol kan betekenen voor je huis en werk, hoef je het niet te hard maken. Er zijn veel dingen die je vandaag de dag kunt doen om je beter te voelen.

Wat is mannelijke depressie?

Depressie bij mannen is een behandelbare gezondheidstoestand, geen teken van emotionele zwakte of een tekort aan mannelijkheid. Het beïnvloedt miljoenen mannen van alle leeftijden en achtergronden, evenals degenen die om hen geven: echtgenoten, partners, vrienden en familie.

Natuurlijk is het normaal dat iedereen van tijd tot tijd het gevoel krijgt dat je niet goed kunt voelen – een dip in de stemming is een normale reactie op verliezen, tegenslagen en teleurstellingen in het leven.

Echter, mannelijke depressie verandert hoe je denkt, voelt en functioneert in je dagelijks leven. Het kan je productiviteit op het werk of op school verstoren en je relaties, slaap, dieet en algeheel genot van het leven beïnvloeden. Ernstige depressie kan intens en niet-aflatend zijn.

Helaas wordt depressie bij mannen vaak over het hoofd gezien, omdat velen van ons het moeilijk vinden om over onze gevoelens te praten. In plaats daarvan richten we ons op de lichamelijke symptomen die vaak gepaard gaan met mannelijke depressie, zoals rugpijn, hoofdpijn, slaapproblemen of seksuele problemen.

Dit kan ertoe leiden dat de onderliggende depressie onbehandeld blijft, wat ernstige gevolgen kan hebben. Mannen die lijden aan een depressie hebben vier keer meer kans om zelfmoord te plegen dan vrouwen, dus het is van vitaal belang voor elke man om hulp bij depressie te zoeken voordat gevoelens van wanhoop gevoelens van zelfmoord worden.

Praat eerlijk met een vriend, geliefde of arts over wat er in je geest en je lichaam aan de hand is. Als de diagnose correct is gesteld, is er genoeg dat je kunt doen om een mannelijke depressie te behandelen en te voorkomen dat deze terugkomt.

Hoe weet je of je depressief bent

Als je zich met een aantal van de volgende identificeert, kan je aan een depressie lijden.

  • Je voelt je hopeloos en depressie
  • Je hebt geen interesse meer in vrienden, activiteiten en dingen die je leuk vond
  • Je bent veel meer geïrriteerd, opvliegend of agressief dan normaal
  • Je gebruikt meer alcohol, roekeloos gedrag of zelfmedicatie
  • Je voelt je rusteloos en geagiteerd
  • Je slaap en eetlust is veranderd
  • Je kunt je niet concentreren of je productiviteit op het werk is afgenomen
  • Je negatieve gedachten kun je niet beheersen

Tekenen en symptomen van depressie bij mannen

Mannen zijn minder goed in het herkennen van symptomen van depressie dan vrouwen. Een man zal eerder zijn gevoelens ontkennen, ze voor zichzelf en anderen verbergen, of proberen ze te maskeren met ander gedrag.

En terwijl mannen klassieke symptomen van depressie kunnen ervaren, zoals een moedeloze stemming, verlies van interesse in werk of hobby’s, gewicht- en slaapstoornissen, vermoeidheid en concentratieproblemen, hebben ze meer kans dan vrouwen om “stealth” depressieve symptomen zoals woede te ervaren, drugsmisbruik en agitatie.

De drie meest over het hoofd gezien tekenen van depressie bij mannen zijn:

  1. Fysieke pijn. Soms komt depressie bij mannen voor als lichamelijke klachten, zoals rugpijn, frequente hoofdpijn, slaapproblemen, seksuele stoornissen of spijsverteringsstoornissen, die niet reageren op een normale behandeling.
  2. Boosheid. Dit kan variëren van prikkelbaarheid, gevoeligheid voor kritiek of verlies van je gevoel voor humor, woede op de weg, een kort humeur of zelfs geweld. Sommige mannen worden beledigend of controlerend.
  3. Roekeloos gedrag. Een man die aan een depressie lijdt, kan escapistisch of risicovol gedrag vertonen, zoals het nastreven van gevaarlijke sporten, roekeloos rijden, of deelnemen aan onveilige seks. Je zou te veel kunnen drinken, drugs gebruiken of dwangmatig gokken.

Verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke depressie

Vrouwen hebben de neiging om:

  • Beschuldigen zichzelf
  • Voelen zich verdrietig, apathisch en waardeloos
  • Zijn depressie
  • Voorkomen conflicten ten koste van alles
  • Voelen zich geremd en nerveus
  • Gebruiken voedsel, vrienden en ‘liefde’ om zelfmedicatie toe te dienen
  • Vinden het gemakkelijk om over zelftevredenheid en wanhoop te praten
  • Hebben moeite met het stellen van grenzen

Mannen hebben de neiging om:

  • Geven anderen de schuld
  • Voelen zich boos, geïrriteerd en hebben een opgeblazen ego
  • Verdacht en bewaakt
  • Creëren conflicten
  • Voelen zich rusteloos en geagiteerd
  • Gebruiken alcohol, tv, sport en seks om zelf medicatie te geven
  • Vinden het “zwak” om zelftwijfel of wanhoop toe te geven
  • Moeten ten koste van alles de controle hebben

Triggers voor depressie bij mannen

Er is geen enkele oorzaak van depressie bij mannen. Biologische, psychologische en sociale factoren spelen allemaal een rol, net als leefstijlkeuzes, relaties en copingvaardigheden.

Stressvolle levensgebeurtenissen of iets waardoor je je machteloos, diep verdrietig voelt of overweldigd door stress, kan ook depressies bij mannen teweegbrengen, waaronder:

  • Overweldigende stress op het werk, op school of thuis
  • Huwelijks- of relatieproblemen
  • Geen belangrijke doelen bereiken
  • Een baan verliezen of veranderen; militaire dienst
  • Constante geldproblemen
  • Gezondheidsproblemen zoals chronische ziekte, letsel, handicap
  • Onlangs gestopt met roken
  • Dood van een geliefde
  • Gezinsverantwoordelijkheden zoals zorgen voor kinderen, echtgenoot of ouder wordende ouders
  • Pensionering; verlies van onafhankelijkheid

Risicofactoren voor depressie bij mannen

Hoewel elke man kan lijden aan een depressie, zijn er enkele risicofactoren die een man kwetsbaarder maken, zoals:

  • Eenzaamheid en gebrek aan sociale steun
  • Onvermogen om effectief om te gaan met stress
  • Een geschiedenis van alcohol- of drugsmisbruik
  • Vroegschoolse trauma of misbruik
  • In afzondering ouder worden, met weinig sociale contacten

Depressie en erectiestoornissen

Impotentie of erectiestoornissen is niet alleen een trigger van depressie bij mannen, het kan ook een bijwerking zijn van veel antidepressiva.

Mannen met seksuele functieproblemen hebben bijna twee keer zoveel kans om depressief te zijn als degenen zonder.

Depressie verhoogt het risico op erectiestoornissen.

Veel mannen aarzelen om seksuele problemen te erkennen, omdat ze denken dat het een reflectie op hun mannelijkheid is in plaats van een behandelbaar probleem veroorzaakt door depressie.

Hulp krijgen voor mannelijke depressie

Probeer niet zelf een depressie te verduren. Er is moed voor nodig om hulp te zoeken – van een geliefde of een professional. De meeste mannen met een depressie reageren goed op zelfhulpstappen zoals het bereiken van sociale steun, bewegen, overschakelen naar een gezond dieet en andere leefstijlveranderingen doorvoeren.

Maar verwacht niet dat je humeur onmiddellijk verbetert. Je zult je waarschijnlijk elke dag een beetje beter gaan voelen. Veel mannen die herstellen van een depressie merken verbeteringen op in slaappatroon en eetlust voordat ze hun humeur verbeteren.

Maar deze stappen voor zelfhulp kunnen een krachtig effect hebben op hoe je denkt en voelt, waardoor u de symptomen van depressie kunt overwinnen en je plezier in het leven kunt terugkrijgen.

Tip 1: Zoek sociale ondersteuning om stress te verminderen en blijer te voelen

Werkverplichtingen kunnen het vaak moeilijk maken voor mannen om tijd te vinden om vriendschappen te onderhouden, maar de eerste stap naar het aanpakken van mannelijke depressie is om mensen te vinden waarmee je echt contact kunt maken, face-to-face.

Dat betekent niet dat je alleen met een collega ruzie maakt of praat over sport met de man die naast je zit in een bar. Het betekent het vinden van iemand met wie je je op je gemak voelt, met wie je je gevoelens kan delen, iemand die naar je luistert zonder je te veroordelen, of je vertelt hoe je zou moeten denken of voelen.

Je denkt misschien dat het bespreken van je gevoelens niet erg macho is, maar of je je er nu van bewust bent of niet, je communiceert je gevoelens al aan de mensen om je heen; je gebruikt gewoon geen woorden.

Als je kortzichtig bent, meer drinkt dan normaal, of gaten in de muur slaat, weten degenen die het dichtst bij je in de buurt zijn, dat er iets mis is. Als je ervoor kiest om te praten over wat je doormaakt, kun je je in feite beter voelen.

De persoon met wie je praat, hoeft je niet te kunnen genezen; ze moeten gewoon een goede luisteraar zijn, iemand die aandachtig luistert zonder te worden afgeleid of te oordelen.

Als je niet het gevoel hebt dat je iemand hebt om mee om te gaan, is het nooit te laat om nieuwe vriendschappen op te bouwen en je ondersteuningsnetwerk te verbeteren.

Het vinden van sociale steun om de mannelijke depressie te verslaan

Voor veel mannen – vooral als je last hebt van een depressie – kan het overweldigend lijken om anderen te bereiken. Maar het ontwikkelen en onderhouden van hechte relaties is van vitaal belang om u door deze moeilijke tijd heen te helpen.

Reik naar familie en vrienden. Het accepteren van hulp en ondersteuning is geen teken van zwakte en het betekent niet dat je een last voor anderen bent. In feite zullen de meeste vrienden gevleid zijn dat je hen genoeg vertrouwt om ze te vertrouwen.

Neem deel aan sociale activiteiten, ook als u daar geen zin in heeft. Als je depressief bent, voelt het prettiger om je terug te trekken in je schaal. Maar als je in de buurt van andere mensen bent, krijg je meer zin in je humeur.

Word lid van een steungroep voor depressie. Het samen zijn met anderen met dezelfde problemen kan je gevoel van isolatie helpen verminderen en elk stigma dat je kunt voelen verwijderen. Het kan ook inspirerend zijn om te horen hoe anderen omgaan met depressie.

Vrijwilliger. Anderen behulpzaam zijn levert enorm veel plezier op en is ook een geweldige manier om je sociale netwerk uit te breiden.

Ontmoet nieuwe mensen met gemeenschappelijke interesses door een cursus te volgen, lid te worden van een club of deel te nemen aan een speciale belangengroep die regelmatig bijeenkomt.

Een hond uitlaten. Het is een goede oefening voor jou en een geweldige manier om mensen te ontmoeten, en het gezelschap van honden kan stress en de symptomen van depressie verlichten. Als je geen eigen hond hebt, meld je dan aan als vrijwilliger om met honden te lopen voor een lokaal asiel of een reddingsgroep voor dieren.

Nodig iemand uit voor een ballgame, film of concert. Er zijn tal van andere mensen die zich net zo ongemakkelijk voelen om contact te zoeken en vrienden te maken als jij. Wees degene die het ijs breekt.

Bel of mail een oude buddy. Zelfs als je je hebt teruggetrokken uit relaties die ooit belangrijk voor je waren, probeer dan opnieuw verbinding te maken.

Wees een goede luisteraar. Om goede vriendschappen te ontwikkelen, wees bereid om te luisteren en anderen te steunen, net zoals je wilt dat ze luisteren en je ondersteunen.

Tip 2: Oefening voor meer mentale en fysieke gezondheid

Als je depressief bent, kan het net opstaan ​​een ontmoedigende taak lijken, laat staan ​​oefenen. Maar regelmatige lichaamsbeweging kan net zo effectief zijn als antidepressiva bij het tegengaan van de symptomen van depressie bij mannen. Het is ook iets dat je nu kunt doen om je stemming te verbeteren.

Streef ernaar om 30 minuten of meer per dag te trainen of te bewegen in korte momenten van 10 minuten activiteit. Een wandeling van 10 minuten kan je gemoedstoestand voor twee uur verbeteren.

De meeste voordelen voor mannelijke depressie komen van ritmische oefeningen, zoals wandelen, krachttraining, zwemmen, vechtsporten of dansen, waarbij je zowel je armen als benen beweegt.

Het toevoegen van een mindfulness-element is bijzonder effectief. Concentreer je op hoe je lichaam zich tijdens het bewegen voelt, bijvoorbeeld het gevoel dat je voeten de grond raken of de wind op je huid.

Deelnemen aan een klas of sporten in een groep kan je gemotiveerd houden en van bewegen een sociale activiteit maken. Of zoek een trainingsmaatje en drink daarna een drankje of kijk samen naar een spel.

Tip 3: Eet een gezond dieet om te verbeteren hoe je je voelt

Wat je eet, heeft een directe invloed op de manier waarop je je voelt.

Minimaliseer suiker en geraffineerde koolhydraten. Je mag hunkeren naar zoete snacks, gebakken goederen of troostmaaltijden zoals pasta of frites, maar deze ‘feel-good’ voedingsmiddelen leiden al snel tot een crash in gemoedstoestand en energie.

Verminder je inname van voedingsmiddelen die je gemoedstoestand negatief kunnen beïnvloeden, zoals cafeïne, alcohol, transvetten en voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan chemische conserveermiddelen of hormonen.

Eet meer Omega-3-vetzuren om je humeur een boost te geven. De beste bronnen zijn vette vis (zalm, haring, makreel, ansjovis, sardines), zeewier, lijnzaad en walnoten.

Probeer voedingsmiddelen die rijk zijn aan stemmingsbevorderende voedingsstoffen, zoals bananen (magnesium om angst te verminderen, vitamine B6 om alertheid te bevorderen, tryptofaan om een ​​goed gevoel te geven aan serotonine spiegels en spinazie voor magnesium, folaat om opwinding te verminderen en slaap te verbeteren.

Vermijd tekortkomingen aan B-vitamines die depressies kunnen veroorzaken. Eet meer citrusfruit, groene groenten, bonen, kip en eieren.

Tip 4: maak gezonde veranderingen in je levensstijl om je humeur te verbeteren

Positieve veranderingen in de levensstijl kunnen helpen depressie te verminderen en voorkomen dat ze terugkomen.

Krijg genoeg slaap. Als je niet genoeg slaap krijgt, kunnen je depressieve symptomen erger zijn. Slaaptekort verhoogt woede, prikkelbaarheid en humeurigheid. Streef naar elke nacht tussen de 7 en 9 uur slaap.

Stress verminderen. Te veel stress verergert depressie, maar er zijn gezonde manieren om ermee om te gaan. Een dagelijkse ontspanningsoefening kan de symptomen van depressie verlichten, stress verminderen en gevoelens van vreugde en welzijn stimuleren. Probeer yoga, diepe ademhaling, progressieve spierontspanning of meditatie.

Besteed tijd in zonlicht. Als u overdag naar buiten gaat en uzelf blootstelt aan de zon, kunt u het serotonine niveau verhogen en uw humeur verbeteren. Maak een wandeling, neem uw koffie buiten of verdubbel de voordelen door buiten te sporten. Als je ergens woont met weinig winterzon, probeer dan een doos met lichttherapie.

Daag negatieve gedachten uit. Depressie zet alles op een negatieve manier, maar je kunt negatieve gedachten vervangen door een meer gebalanceerde manier van denken. Maak een aantekening van elke negatieve gedachte die je hebt en wat het heeft veroorzaakt.

Schrijf voor elk negatief iets positiefs op. Bijvoorbeeld: “Mijn baas heeft een hekel aan mij. Hij gaf me dit moeilijke rapport om te voltooien, “kan vervangen worden door:” Mijn baas moet veel vertrouwen in me hebben om me zoveel verantwoordelijkheid te geven. ”

Vergroot je vermogen om op het spoor te blijven

Herstellen van depressie vereist actie, maar actie ondernemen als je depressief bent, kan moeilijk zijn. Als je problemen ondervindt bij het doorvoeren van positieve bedoelingen, kan Help Gids met de gratis toolkit voor emotionele intelligentie helpen.

  • Leer hoe je snel stress kunt verminderen.
  • Beheer lastige gedachten en gevoelens.
  • Motiveer jezelf om de stappen te nemen die depressie kunnen verlichten.
  • Verbeter uw relaties en algemene gezondheid en geluk.

Professionele behandeling voor depressie bij mannen

Als ondersteuning door familie en vrienden en positieve veranderingen in levensstijl niet voldoende zijn, zoek dan hulp bij een professional in de geestelijke gezondheidszorg. Wees open over hoe je je voelt evenals je fysieke symptomen. Behandelingen voor depressie bij mannen omvatten:

Behandeling. Misschien vindt je dat praten met een vreemde over je problemen ‘onmannelijk’ is, of dat therapie een slachtofferstatus met zich meebrengt. Als therapie echter voor je beschikbaar is, kan het vaak een snel gevoel van opluchting brengen, zelfs voor de meest sceptische man.

Medicatie. Anti depressieve medicatie kan sommige symptomen van depressie helpen verlichten, maar lost het onderliggende probleem niet op en is zelden een oplossing voor de lange termijn. Medicatie komt ook met bijwerkingen. Vertrouw niet op een arts die niet is opgeleid in de geestelijke gezondheidszorg voor begeleiding bij medicatie en volg altijd zelfsturingsstappen.

Hoe een man met een depressie te helpen

Vaak moet een vrouw, partner of ander familielid de symptomen van depressie van een man herkennen. Zelfs als een man vermoedt dat hij depressief is, schaamt hij zich misschien dat hij niet in staat is om het hoofd boven water te houden en alleen hulp te zoeken wanneer hij daartoe wordt gedwongen door een geliefde.

Met een man praten over depressie

Veel mannen vertonen geen typische depressieve symptomen, maar eerder boosheid en roekeloos gedrag. Misschien wilt u voorkomen dat u het woord ‘depressie’ gebruikt en probeert u zijn gedrag te beschrijven als ‘gestrest’ of ‘te moe’. Het kan hem helpen om zich te openen.

Wijs erop hoe zijn gedrag is veranderd, zonder kritisch te zijn. Bijvoorbeeld: “Je lijkt altijd buikpijn te krijgen voor je werk,” of “Je hebt al maanden geen racquetball gespeeld.”

Stel een algemene check-up voor met een arts. Hij kan in het begin minder resistent zijn tegen het zien van een huisarts dan een specialist in de geestelijke gezondheidszorg. De arts kan medische oorzaken van depressie uitsluiten en vervolgens een verwijzing indienen.

Aanbod om hem te vergezellen tijdens het eerste bezoek met een specialist in de geestelijke gezondheidszorg. Sommige mannen zijn resistent tegen praten over hun gevoelens, dus probeer wegversperringen te verwijderen om hulp te zoeken.

Moedig hem aan om een ​​lijst met symptomen te bespreken. Help hem zich te concentreren op zijn gevoelens en fysieke kwalen, en om eerlijk te zijn over zijn gebruik van alcohol en drugs.

Hoe een man met een depressie te ondersteunen

Betrek hem in gesprek en luister aandachtig. Veracht de gevoelens die hij tot uitdrukking brengt niet, maar wees op realiteiten en hoop.

Negeer geen opmerkingen over zelfmoord. Bel de zelfmoordhulplijn

Nodig hem uit voor wandelingen, uitstapjes en andere activiteiten. Wees voorzichtig vasthoudend als uw uitnodiging wordt geweigerd.

Stimuleer deelname aan activiteiten die ooit plezier hebben geschonken, zoals hobby’s, sport of culturele activiteiten, maar duw hem niet te veel om te snel iets te ondernemen.

Verwacht niet dat hij ‘er uit springt’. In plaats daarvan, blijf hem geruststellen dat hij met de tijd en hulp zich beter zal voelen.

U moet mogelijk controleren of hij ‘bij depressie voor mannen’  zijn voorgeschreven medicatie gebruikt of deelneemt aan de behandeling. Moedig hem aan om bevelen te volgen over het gebruik van alcohol als hij antidepressiva heeft voorgeschreven.

Vergeet niet dat je de depressie bij mannen van iemand anders niet kunt ‘genezen’. Je bent niet de schuld van de depressie van je geliefde of verantwoordelijk voor zijn geluk. Uiteindelijk ligt het herstel in zijn handen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *