Depressie bij ouderen en senioren

      Geen reacties op Depressie bij ouderen en senioren
depressie bij ouderen

Herkennen van de tekenen van depressie bij ouderen

Depressie bij ouderen. Heb je geen interesse meer in de activiteiten die je vroeger leuk vond? Worstel je met gevoelens van hulpeloosheid en hopeloosheid? Vindt u het steeds moeilijker om de dag door te komen? Als dat zo is, ben je niet de enige. Depressie kan iedereen overkomen als we ouder worden, ongeacht onze achtergrond of prestaties.

Maar depressie is verre van een onvermijdelijk onderdeel van ouder worden. Met de juiste ondersteuning, behandeling en zelfhulpstrategieën kunt u de manier waarop u zich voelt verbeteren. Beter omgaan met de veranderingen in het leven en uw hogere jaren een gezonde, gelukkige en bevredigende tijd maken.

Ben je een oudere volwassene met een depressie?

Depressie is een veelvoorkomend probleem bij oudere volwassenen. En de symptomen van depressie bij ouderen kunnen invloed hebben op elk aspect van uw leven, met invloed op uw energie, eetlust, slaap en interesse in werk, hobby’s en relaties.

Helaas herkennen maar al te veel depressieve oudere volwassenen de symptomen van depressie of nemen niet de stappen om de hulp te krijgen die ze nodig hebben. Er zijn veel redenen dat ouderen depressies zo vaak over het hoofd worden gezien:

Je mag aannemen dat je een goede reden hebt om neerslachtig te zijn of dat depressie gewoon deel uitmaakt van ouder worden.

Je kunt geïsoleerd zijn – wat op zichzelf kan leiden tot een depressie – en er zijn er maar weinig in de buurt om je leed te merken. U merkt misschien niet dat uw lichamelijke klachten tekenen zijn van een depressie. U kunt terughoudend zijn om over uw gevoelens te praten of om hulp te vragen

Je kunt je op elke leeftijd goed voelen

Depressie is geen teken van zwakte of een karakterfout. Het kan iedereen overkomen, op elke leeftijd, ongeacht je achtergrond of je eerdere prestaties in het leven.

Terwijl de veranderingen in het leven naarmate je ouder wordt – zoals pensioen, de dood van geliefden, een afnemende gezondheid – soms depressies kunnen veroorzaken, hoeven ze je niet te onderdrukken.

Het maakt niet uit met welke uitdagingen je te maken krijgt als je ouder wordt, er zijn stappen die je kunt nemen om je weer gelukkig en hoopvol te voelen en te genieten van je gouden jaren.

Tekenen en symptomen van depressie bij ouderen en ouderen

Herkennen van depressie bij ouderen begint met het kennen van de tekenen en symptomen. Depressie rode vlaggen omvatten:

  • Verdriet of gevoelens van wanhoop
  • Onverklaarbare of verergerde pijntjes en kwalen
  • Verlies van interesse in gezelligheid of hobby’s
  • Gewichtsverlies of verlies van eetlust
  • Gevoelens van hopeloosheid of hulpeloosheid
  • Gebrek aan motivatie en energie
  • Slaapstoornissen (moeilijk in slaap vallen of in slaap blijven, verslapen of overdag slaperig zijn)
  • Verlies van eigenwaarde (zorgen over een last, gevoelens van waardeloosheid of zelfhaat
  • Vertraagde beweging of spraak
  • Verhoogd gebruik van alcohol of andere drugs
  • Fixatie bij overlijden; gedachten over zelfmoord
  • Geheugenproblemen, vertraagde beweging en spraak
  • Persoonlijke verzorging negeren (maaltijden overslaan, medicijnen vergeten, persoonlijke hygiëne verwaarlozen)

Depressieve oudere volwassenen voelen zich misschien niet “verdrietig”

Terwijl depressie en verdriet misschien hand in hand lijken te gaan, beweren veel depressieve ouderen dat ze helemaal niet verdrietig zijn. Ze klagen misschien over een lage motivatie, een gebrek aan energie of fysieke problemen. Fysieke klachten, zoals artritispijn of verergering van hoofdpijn, zijn in feite vaak het overheersende symptoom van depressie bij ouderen

Is het verdriet of depressie?

Naarmate we ouder worden, ervaren we veel verliezen. Verlies is pijnlijk – of het nu gaat om verlies van zelfstandigheid, mobiliteit, gezondheid, je lange carrière of iemand van wie je houdt. Rouwen om deze verliezen is normaal en gezond, zelfs als de gevoelens van verdriet lang aanhouden.

Onderscheid maken tussen verdriet en klinische depressie is niet altijd gemakkelijk, omdat ze veel symptomen gemeen hebben. Er zijn echter manieren om het verschil te zien.

Verdriet is een achtbaan met een breed scala aan emoties en een mix van goede en slechte dagen. Zelfs als je nog momenten van plezier of geluk hebt.

Bij depressie daarentegen zijn de gevoelens van leegte en wanhoop constant.

Hoewel er geen vastgesteld tijdschema voor rouw is, als het niet ophoudt na verloop van tijd of alle tekenen van vreugde uitdoet – lachen om een goede grap, opfleuren in reactie op een knuffel, waardering voor een prachtige zonsondergang – kan het een depressie zijn

Oorzaken van depressie bij oudere volwassenen

Naarmate we ouder worden, hebben we vaak te maken met aanzienlijke levensveranderingen die het risico op depressie kunnen verhogen. Deze kunnen zijn:

Gezondheidsproblemen – Ziekte en handicap; chronische of ernstige pijn; cognitieve achteruitgang; schade aan uw lichaamsbeeld door een operatie of een ziekte.

Eenzaamheid en isolement – alleen wonen; een slinkende sociale kring als gevolg van sterfgevallen of verhuizing; verminderde mobiliteit door ziekte of verlies van rijprivileges.

Minder doelgerichtheid – Gevoelens van doelloosheid of verlies van identiteit als gevolg van pensionering of fysieke beperkingen van activiteiten die u vroeger leuk vond.

Angsten – angst voor de dood of sterven; bezorgdheid over financiële problemen of gezondheidskwesties.

Recente sterfgevallen – De dood van vrienden, familieleden en huisdieren; het verlies van een echtgenoot of partner.

Medische aandoeningen die een depressie bij ouderen kunnen veroorzaken

Het is belangrijk om u ervan bewust te zijn dat medische problemen depressie kunnen veroorzaken bij ouderen en ouderen, hetzij rechtstreeks, hetzij als een psychologische reactie op de ziekte. Elke chronische medische aandoening, vooral als deze pijnlijk, invaliderend of levensbedreigend is, kan tot depressie leiden of uw depressiesymptomen verergeren.

Deze omvatten:

  • Ziekte van Parkinson
  • Beroerte
  • Hartziekte
  • Kanker
  • Suikerziekte
  • Schildklieraandoeningen
  • Vitamine B12-tekort
  • Dementie en de ziekte van Alzheimer
  • Lupus
  • Multiple sclerose (MS)

Oudere depressie als bijwerking van medicatie

Symptomen van depressie kunnen ook optreden als bijwerking van veel vaak voorgeschreven geneesmiddelen. U loopt bijzonder risico als u meerdere medicijnen gebruikt. Hoewel de stemmingsgerelateerde bijwerkingen van medicatie op recept iedereen kunnen beïnvloeden, zijn oudere volwassenen gevoeliger omdat, naarmate we ouder worden, ons lichaam minder efficiënt wordt in het metaboliseren en verwerken van medicijnen.

Medicijnen die depressie kunnen veroorzaken of verergeren zijn:

  • Bloeddrukmedicatie (bijvoorbeeld clonidine)
  • Bètablokkers (bijvoorbeeld Lopressor, Inderal)
  • Middelen met een hoog cholesterolgehalte (bijvoorbeeld Lipitor, Mevacor, Zocor)
  • Kalmerende middelen (bijvoorbeeld Valium, Xanax, Halcion)
  • Calciumantagonisten
  • Medicatie voor de ziekte van Parkinson
  • Slaappillen
  • Zweren medicatie (bijvoorbeeld Zantac, Tagamet)
  • Hartmedicijnen die reserpine bevatten
  • Steroïden (bijvoorbeeld cortison en prednison)
  • Pijnstillers en artritis medicijnen
  • Oestrogenen (bijvoorbeeld Premarin, Prempro)

Als u zich depressief voelt na het starten van een nieuw medicijn, neem dan contact op met uw arts. U kunt mogelijk uw dosis verlagen of overschakelen naar een ander medicijn dat uw humeur niet beïnvloedt.

Dementie versus depressie bij oudere volwassenen

Ga er nooit vanuit dat verlies van mentale scherpte slechts een normaal teken van ouderdom is. Het kan een teken zijn van depressie of dementie, beide komen vaak voor bij oudere volwassenen. Depressie en dementie hebben veel vergelijkbare symptomen, waaronder geheugenproblemen, trage spraak en bewegingen en een lage motivatie, dus het kan moeilijk zijn om de twee uit elkaar te houden

Is het Depressie of Dementie?

Symptomen van depressie Symptomen van dementie

  • Psychisch verval is relatief snel
  • Geestelijke achteruitgang gebeurt langzaam
  • Ken de juiste tijd, datum en waar je bent
  • Wees in de war en gedesoriënteerd; verdwaald raken op bekende locaties
  • Moeite met concentreren
  • Moeilijkheden met kortetermijngeheugen
  • Taal en motoriek zijn traag, maar normaal
  • Schrijven, spreken en motorische vaardigheden zijn aangetast
  • Je merkt of maakt je zorgen over geheugenproblemen
  • Je merkt geen geheugenproblemen of lijkt erom te geven

Of cognitieve achteruitgang wordt veroorzaakt door dementie of depressie, het is belangrijk om meteen een arts te raadplegen. Als het een depressie is, zullen geheugen, concentratie en energie stuiteren met de behandeling. Behandeling voor dementie zal ook uw kwaliteit van leven verbeteren. En bij sommige vormen van dementie kunnen symptomen worden omgekeerd, gestopt of vertraagd.

Zelfhulp bij oudere depressies

Het is een mythe om te denken dat oudere volwassenen na een bepaalde leeftijd geen nieuwe vaardigheden kunnen leren, nieuwe activiteiten kunnen proberen of nieuwe levensstijlveranderingen kunnen aanbrengen.

De waarheid is dat het menselijk brein nooit ophoudt te veranderen, dus als een oudere volwassene ben je net zo capabel als een jong persoon om nieuwe dingen te leren en je aan te passen aan nieuwe ideeën die je kunnen helpen herstellen van een depressie.

Het overwinnen van een depressie houdt in dat je nieuwe dingen vindt die je leuk vindt, leert je aan te passen aan veranderingen, lichamelijk en sociaal actief blijft en je verbonden voelt met je gemeenschap en geliefden.

Natuurlijk, wanneer je depressief bent, kan het moeilijk zijn om actie te ondernemen en zelfhulpacties in werking te stellen. Soms kan het overweldigend lijken om alleen maar te denken aan de dingen die je moet doen om je beter te voelen. Maar kleine stappen kunnen een groot verschil maken voor hoe je je voelt. Een korte wandeling maken, bijvoorbeeld, is iets dat je nu kunt doen – en het kan je humeur de volgende twee uur stimuleren. Door dag en nacht kleine stapjes te nemen, zullen je depressieve symptomen verminderen en zul je merken dat je je energieker en hoopvoller voelt.

Tip 1: zoek naar manieren om betrokken te blijven

Als je depressief bent, wil je misschien niets doen of iemand zien. Maar isolatie en disconnectie maken depressie alleen maar erger. Hoe meer je betrokken bent – sociaal, mentaal en fysiek – hoe beter je je zult voelen.

Zoek naar een face-to-face verbinding

Op zichzelf kan het moeilijk zijn om het perspectief te behouden en de inspanning te ondersteunen die nodig is om een ​​depressie te verslaan. Daarom is ondersteuning belangrijk, dus doe een poging om contact te maken met anderen en beperk de tijd dat u alleen bent. Als je niet uit kunt gaan om te socialiseren, nodig je geliefden uit om je te bezoeken of houd je contact via de telefoon of e-mail.

Maar digitale communicatie is geen vervanging voor face-to-face contact. Doe je best om mensen persoonlijk te zien op een dagelijkse basis. Je humeur zal je dankbaar zijn! En vergeet niet dat het nooit te laat is om nieuwe vriendschappen te sluiten. Begin door lid te worden van een seniorencentrum, een boekenclub of een andere groep mensen met dezelfde interesses.

Manieren om verbonden en betrokken te voelen

Om depressie te overwinnen en het terug te laten keren, is het belangrijk om je betrokken te blijven voelen en te genieten van een sterk doel in het leven. Naarmate we ouder worden, verandert het leven en verliezen we dingen die voorheen onze tijd bezaten en die ons leven zin gaven. U kunt bijvoorbeeld met pensioen gaan, of uw kinderen kunnen het huis verlaten, of vrienden kunnen weggaan. Maar er zijn nog steeds veel manieren waarop je een nieuwe betekenis kunt vinden in het leven en je nog steeds verbonden en betrokken voelt.

Ga de wereld in. Probeer de hele dag thuis niet opgesloten te zitten. Ga naar het park, maak een uitstapje naar de kapper, lunch met een vriend, bezoek een museum of ga naar een concert of een toneelstuk.

Geef je tijd als vrijwilliger. Anderen helpen is een van de beste manieren om jezelf beter te voelen en je sociale netwerk uit te breiden.

Word lid van een groep voor depressieondersteuning. Het samen zijn met anderen met dezelfde problemen kan je gevoel van isolatie helpen verminderen. Het kan ook inspirerend zijn om te horen hoe anderen omgaan met depressie.

Zorg voor een huisdier Een huisdier kan je gezelschap houden en een hond uitlaten kan bijvoorbeeld een goede oefening voor je zijn en een geweldige manier om mensen te ontmoeten. Hondenbezitters houden van chatten terwijl hun huisdieren samen spelen.

Een nieuwe vaardigheid leren. Kies iets dat je altijd al had willen leren, of dat je verbeeldingskracht en creativiteit uitstraalt – bijvoorbeeld een muziekinstrument, een vreemde taal of een nieuw spel of een nieuwe sport. Volg een les of ga naar een club om gelijkgestemde mensen te ontmoeten.

Maak kansen om te lachen. Lachen zorgt voor een positieve impuls, dus verwissel humoristische verhalen en grappen met je geliefden, kijk een komedie of lees een grappig boek.

Tip 2: Neem gezonde gewoonten aan om oudere depressies te verlichten

Als je depressief bent, kan het moeilijk zijn om de motivatie te vinden om iets te doen – laat staan voor je gezondheid te zorgen. Maar uw gezondheidsgewoonten hebben een impact op depressiesymptomen. Hoe beter u voor uw lichaam zorgt, hoe beter u zich zult voelen.

Beweeg je lichaam

Oefening is een krachtige depressiebehandeling. Onderzoek suggereert zelfs dat het net zo effectief kan zijn als antidepressiva. En u hoeft niet te lijden aan een rigoureuze training om de voordelen te plukken. Maak nu een korte wandeling en zie hoe veel beter je je voelt. Alles dat je op gang brengt en helpt, helpt. Zoek naar kleine manieren om meer beweging aan je dag toe te voegen: parkeer verder van de winkel, neem de trap, doe licht huishoudelijk werk of geniet van een korte wandeling. Het klopt allemaal.

Zelfs als je ziek, kwetsbaar of gehandicapt bent, zijn er veel veilige oefeningen die je kunt doen om je kracht op te bouwen en je humeur te verbeteren, zelfs vanuit een stoel of rolstoel. Luister gewoon naar je lichaam en ga achteruit als je pijn hebt.

Eet om je humeur te ondersteunen

Uw voedingsgewoonten maken een verschil met depressie. Begin met het minimaliseren van suiker en geraffineerde koolhydraten. Suikerachtig en zetmeelrijk troostrijk voedsel kan je een snelle boost geven, maar je betaalt het later wanneer je bloedsuikerspiegel crasht.

In plaats daarvan focus je op hoogwaardige eiwitten, complexe koolhydraten en gezonde vetten, waardoor je tevreden en emotioneel in balans bent.

Te lang gaan zonder te eten kan je humeur ook verslechteren, waardoor je moe en geïrriteerd raakt, dus doe je best om minstens elke 3-4 uur iets te eten.

Kwaliteitsslaap ondersteunen

Veel oudere volwassenen worstelen met slaapproblemen, met name slapeloosheid. Maar gebrek aan slaap maakt depressie erger. Streef naar elke nacht tussen de 7 en 9 uur slaap. U kunt uzelf helpen betere slaapkwaliteit te bereiken door alcohol en cafeïne te vermijden, een regelmatig slaap-waakschema te houden en ervoor te zorgen dat uw slaapkamer donker, stil en koel is.

Besteed tijd in zonlicht

Zonlicht kan helpen de serotonineniveaus te verhogen, uw humeur te verbeteren en het hoofd te bieden aan Seasonal Affective Disorder (SAD). Ga waar mogelijk buiten overdag naar buiten en laat uzelf ten minste 15 minuten per dag aan de zon blootstellen.

Neem uw koffie buiten of bij een raam, geniet van een maaltijd in de buitenlucht of breng tijd door met tuinieren. Ga buiten trainen door te wandelen, te wandelen in een lokaal park of te golfen met een vriend. Als je ergens woont met weinig winterzon, probeer dan eens lichttherapie.

Alcohol en depressie bij oudere volwassenen

Het kan verleidelijk zijn om alcohol te gebruiken om met fysieke en emotionele pijn om te gaan. Het kan u helpen een ziek te maken, minder eenzaam te zijn of in slaap te vallen. Maar alcohol maakt de symptomen van depressie en angst op de lange duur erger. Het schaadt ook de hersenfunctie en werkt op negatieve manieren in wisselwerking met talrijke medicijnen, waaronder antidepressiva. En terwijl drinken je kan helpen om weg te dromen, zorgt het er ook voor dat je niet de verfrissende diepe slaap krijgt die je nodig hebt.

Tip 3: Weet wanneer je professionele hulp moet zoeken

Depressiebehandeling is net zo effectief voor oudere volwassenen als voor jongere mensen. Omdat depressie bij ouderen vaak wordt getriggerd of verergerd door een moeilijke leefsituatie of uitdaging, moet elk behandelingsplan dit probleem aanpakken. Als eenzaamheid aan de basis van uw depressie ligt, bijvoorbeeld, zal medicatie alleen het probleem niet genezen. Ook moeten alle medische problemen die de depressie compliceren, worden aangepakt.

Antidepressieve risicofactoren

Oudere volwassenen zijn gevoeliger voor bijwerkingen van geneesmiddelen en zijn kwetsbaar voor interacties met andere geneesmiddelen die zij innemen. Studies hebben ook aangetoond dat SSRI’s zoals Prozac snel botverlies en een hoger risico op fracturen en vallen kunnen veroorzaken. Vanwege deze veiligheidsaspecten moeten oudere volwassenen die antidepressiva gebruiken zorgvuldig worden gecontroleerd.

In veel gevallen kunnen therapie en / of gezonde veranderingen in de levensstijl, zoals beweging, net zo effectief zijn als antidepressiva bij het verlichten van depressie, zonder de gevaarlijke bijwerkingen.

Begeleiding en therapie

Therapie werkt goed bij depressie omdat het de onderliggende oorzaken van de depressie aanpakt, in plaats van alleen de symptomen.

Ondersteunende counseling omvat religieuze en peer-counseling. Het kan de eenzaamheid en de hopeloosheid van depressie verlichten en je helpen nieuwe betekenissen en doelen te vinden.

Therapie helpt je door stressvolle veranderingen in het leven te werken, te genezen van verliezen en moeilijke emoties te verwerken. Het kan u ook helpen negatieve denkpatronen te veranderen en betere copingvaardigheden te ontwikkelen.

Steungroepen voor depressie, ziekte of sterfgevallen verbinden u met anderen die dezelfde uitdagingen doorstaan. Ze zijn een veilige plek om ervaringen, advies en aanmoediging te delen.

Hoe een oudere volwassene met een depressie te helpen

De aard van depressie belemmert het vermogen van een persoon om hulp te zoeken, energie te verminderen en zelfrespect te hebben. Voor depressieve senioren, opgegroeid in een tijd waarin psychische stoornissen sterk gestigmatiseerd en verkeerd begrepen waren, kan het nog moeilijker zijn – vooral als ze niet geloven dat depressie een echte ziekte is, te trots of beschaamd om hulp te vragen of bang is om te worden een last voor hun families.

Als een bejaarde persoon waar u om geeft depressief is, kunt u een verschil maken door emotionele steun te bieden. Luister naar je geliefde met geduld en mededogen. Je hoeft iemands depressie niet te “repareren”; gewoon luisteren zijn is genoeg.

Geef geen kritiek op geuite gevoelens, maar wijs realiteiten aan en bied hoop. U kunt ook helpen door te zien dat uw geliefde een juiste diagnose en passende behandeling krijgt. Help je geliefde een goede dokter te vinden, begeleid ze naar afspraken en bied morele steun.

Nodig je geliefde uit. Depressie bij ouderen is minder waarschijnlijk als het lichaam en de geest van mensen actief blijven. Stel activiteiten voor die uw geliefde vroeger graag deed: wandelingen, een kunst les, een uitstapje naar de film, alles dat mentale of fysieke stimulatie biedt.

Plan reguliere sociale activiteiten. Groepsuitjes, bezoeken van vrienden en familieleden, of uitstapjes naar het plaatselijke senioren- of buurthuis kunnen isolement en eenzaamheid helpen bestrijden. Wees zachtzinnig vasthoudend als uw plannen worden geweigerd: depressieve mensen voelen zich vaak beter als ze in de buurt van anderen zijn.

Plan en bereid gezonde maaltijden. Een slecht dieet kan de depressie bij ouderen verergeren, dus zorg ervoor dat je geliefde goed eet, met veel fruit, groenten, volle granen en wat eiwit bij elke maaltijd.

Moedig de persoon aan om door te gaan met de behandeling. Depressie bij ouderen komt meestal terug wanneer de behandeling te vroeg wordt gestopt, dus help uw geliefde zijn of haar behandelplan bij te houden. Als het niet helpt, kijk dan naar andere medicijnen en therapieën.

Zorg ervoor dat alle medicijnen worden ingenomen volgens de instructies. Herinner de persoon eraan om de bevelen van de arts te gehoorzamen over het gebruik van alcohol tijdens medicatie. Help ze te onthouden wanneer ze hun dosis moeten innemen.

Kijk uit voor zelfmoord waarschuwingssignalen met depressie bij ouderen. Zoek onmiddellijk professionele hulp als u vermoedt dat uw geliefde aan zelfmoord denkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *