Iemand helpen met een depressie

      Geen reacties op Iemand helpen met een depressie
hulp bij een depressie

Iemand helpen met depressieve gedachten

Wanneer hulp bij een depressie voor een partner, familielid of vriend lijdt aan depressie, kan uw steun en aanmoediging een belangrijke rol spelen bij hun herstel. Je kunt ze helpen depressies te bestrijden, negatieve gedachten te overwinnen en hun energie, optimisme en plezier in het leven terug te krijgen.

De depressie van je geliefde kan je echter ook verslijten als je je eigen behoeften veronachtzaamt. Deze richtlijnen kunnen u helpen om een depressief persoon te helpen bij het herstel terwijl u uw eigen emotionele evenwicht behoudt.

Hoe iemand met een depressie te helpen

Depressie is een ernstige maar behandelbare aandoening die miljoenen mensen treft, van jong tot oud en uit alle lagen van de bevolking. Het hindert het dagelijks leven en veroorzaakt enorme pijn. Het doet niet alleen pijn aan mensen die eraan lijden, maar heeft ook gevolgen voor iedereen om hen heen.

Als iemand van wie je houdt depressief is, ervaar je mogelijk een aantal moeilijke emoties, zoals hulpeloosheid, frustratie, woede, angst, schuldgevoel en verdriet. Deze gevoelens zijn allemaal normaal. Het is niet gemakkelijk om om te gaan met de depressie van een vriend of familielid. En als je niet voor jezelf zorgt, kan het overweldigend worden.

Dat gezegd hebbende, zijn er stappen die u kunt nemen om uw geliefde te helpen. Begin met het leren over depressie en hoe je erover kunt praten met je vriend of familielid. Maar vergeet niet om voor je eigen emotionele gezondheid te zorgen als je helpt.

Nadenken over je eigen behoeften is geen daad van egoïsme – het is een noodzaak. Uw emotionele kracht zal u in staat stellen om de voortdurende ondersteuning te bieden die uw depressieve vriend of familielid nodig heeft.

Een depressie begrijpen bij een vriend of familielid

Depressie is een ernstige aandoening. Onderschat de ernst van depressie niet. Depressie verbruikt iemands energie, optimisme en motivatie. Je depressieve geliefde kan niet zomaar “eruit schieten” door pure wilskracht.

De symptomen van depressie zijn niet persoonlijk. Depressie maakt het moeilijk voor een persoon om contact te maken op een diep emotioneel niveau met iemand, zelfs met de mensen van wie hij of zij het meest houdt.

Bovendien zeggen depressieve mensen vaak kwetsende dingen en slaan ze in woede uit. Onthoud dat dit de depressie is die spreekt, niet die van je geliefde, dus probeer het niet persoonlijk op te nemen.

Als je het probleem verbergt, zal het niet verdwijnen. Wees geen enabler. Het helpt niemand die betrokken is als je excuses maakt, het probleem verdoezelt of liegt voor een vriend of familielid die depressief is. In feite kan dit ervoor zorgen dat de depressieve persoon geen behandeling krijgt.

Je kunt de depressie van iemand anders niet genezen. Probeer je geliefde niet te redden van een depressie. Het is niet aan jou om het probleem op te lossen. Je bent niet de schuld van de depressie van je geliefde of verantwoordelijk voor hun geluk (of het ontbreken daarvan). Uiteindelijk is het herstel of genezen in de handen van de depressieve persoon.

Is mijn vriend of geliefde depressief

Familie en vrienden zijn vaak de eerste verdedigingslinie in de strijd tegen depressie. Daarom is het belangrijk om de tekenen en symptomen van depressie te begrijpen. Je merkt misschien het probleem in een depressieve geliefde voordat ze dat doen, en je invloed en bezorgdheid kunnen hen motiveren om hulp te zoeken.

Wees bezorgd als je geliefde …

  • Nergens meer lijkt om te geven.
  • Heeft geen interesse meer in werk, seks, hobby’s en andere plezierige activiteiten.
  • Heeft zich teruggetrokken uit vrienden, familie en andere sociale activiteiten.
  • Vertelt een sombere of negatieve kijk op het leven.
  • Is ongebruikelijk droevig, prikkelbaar, kortzichtig, kritisch of humeurig; praat over het gevoel ‘hulpeloos’ of ‘hopeloos’ te zijn.
  • Klaagt vaak over pijntjes en kwalen zoals hoofdpijn, maagproblemen en rugpijn. Of klaagt dat hij/zij zich altijd moe en uitgeput voelt.
  • Slaapt minder dan normaal of verslapt. Is besluiteloos, vergeetachtig, ongeorganiseerd.
  • Eet meer of minder dan normaal en heeft recentelijk gewicht bij gekregen of is afgevallen.
  • Drinkt meer of gebruikt drugs, waaronder pillen en pijnstillers op recept.

Hoe met iemand over depressie te praten

Soms is het moeilijk om te weten wat je moet zeggen als je tegen een geliefde praat over depressie. Je zou kunnen vrezen dat als je je zorgen op tafel legt, ze boos worden, zich beledigd voelen of je zorgen negeren. U weet misschien niet welke vragen u moet stellen of hoe u ondersteunend kunt zijn.

Als u niet weet waar u moet beginnen, kunnen de volgende suggesties van pas komen. Maar vergeet niet dat medelevende luisteraar veel belangrijker is dan advies geven. U hoeft de persoon niet te “repareren”; je moet gewoon een goede luisteraar zijn.

Vaak kan het eenvoudig zijn om met iemand van aangezicht tot aangezicht te praten een enorme hulp zijn voor iemand die aan een depressie lijdt. Moedig de depressieve persoon aan om over hun gevoelens te praten en bereid te zijn om zonder oordeel te luisteren.

Verwacht niet dat een enkel gesprek het einde is. Depressieve mensen hebben de neiging zich terug te trekken van anderen en zichzelf te isoleren. U moet mogelijk uw zorg en bereidheid tot luisteren steeds opnieuw uiten. Wees zachtaardig, maar volhardend.

Manieren om het gesprek te beginnen:

  • Ik ben de laatste tijd bezorgd over je geweest.
  • Onlangs heb ik een aantal verschillen in je opgemerkt en heb ik me afgevraagd hoe het met je gaat.
  • Ik wilde even met je in contact komen, want je bent de laatste tijd behoorlijk in de problemen geraakt.
  • Wanneer begon je je zo te voelen?
  • Is er iets gebeurd waardoor je je op deze manier begon te voelen?
  • Hoe kan ik u op dit moment het beste ondersteunen?
  • Heb je er aan gedacht om hulp te krijgen?

Onthoud dat steunen door aanmoediging en hoop te bieden. Heel vaak is dit een kwestie van praten met de persoon in een taal die ze zullen begrijpen en waarop ze zullen reageren in een depressief gedachtengoed.

Wat je kan zeggen dat zou kunnen helpen:

  • Je bent hierin niet de enige. Ik ben hier voor jou.
  • Je gelooft het misschien nu niet, maar de manier waarop je je voelt zal veranderen.
  • Ik kan misschien niet precies begrijpen hoe je je voelt, maar ik geef om je en wil je helpen.
  • Als je het op wilt geven, zeg dan tegen jezelf dat je het nog een dag, een uur of een minuut volhoudt, wat je ook kunt.
  • Jij bent belangrijk voor me. Je leven is belangrijk voor me.
  • Vertel me wat ik nu kan doen om je te helpen.

Wat je moet vermijden te zeggen:

  • Het zit allemaal in je hoofd.
  • We gaan allemaal tijden als deze door.
  • Bekijk het van de positieve kant.
  • Je hebt zoveel om voor te leven, waarom wil je dood?
  • Ik kan niets aan uw situatie doen.
  • Kom er gewoon uit.
  • Wat is er mis met je?
  • Moet je nu niet beter zijn?

Het risico op zelfmoord is reëel

Wat te doen in een crisissituatie bij hulp bij een depressie

Als je gelooft dat je geliefde een onmiddellijk risico op zelfmoord loopt, laat de persoon dan NIET met rust. Zoek hulp!

Het is misschien moeilijk te geloven dat de persoon die je kent en liefhebt ooit iets zo drastisch zou vinden als zelfmoord, maar een depressief persoon ziet misschien geen andere uitweg. Depressie verdringt het oordeel en vervormt het denken, waardoor een normaal rationeel persoon gelooft dat de dood de enige manier is om een eind te maken aan de pijn die hij of zij voelt.

Zelfmoordwaarschuwingssignalen

Wanneer iemand depressief is, is zelfmoord een zeer reëel gevaar. Het is belangrijk om de waarschuwingssignalen te kennen:

  • Praten over zelfmoord, sterven of zichzelf pijn doen; een preoccupatie met de dood
  • Het uiten van gevoelens van hopeloosheid of zelfhaat
  • Handelen op gevaarlijke of zelfdestructieve manieren
  • Zaken op orde krijgen en afscheid nemen
  • Op zoek naar pillen, wapens of andere dodelijke voorwerpen
  • Plotseling gevoel van kalmte na een depressive

Zelfmoordpreventie: hoe iemand te helpen die suïcidaal is

Als je denkt dat een vriend of familielid zelfmoord denkt te overwegen, praat dan zo snel mogelijk met hen over je zorgen. Veel mensen voelen zich ongemakkelijk over het onderwerp, maar het is een van de beste dingen die je kunt doen voor iemand die aan zelfmoord denkt. Openlijk praten over suïcidale gedachten en gevoelens kan iemands leven redden, dus spreek het uit als je je zorgen maakt en zoek onmiddellijk professionele hulp!

Je geliefde aanmoedigen om hulp te krijgen

Hoewel je het herstel door iemand anders van een depressie niet kunt beheersen, kun je beginnen met de depressieve persoon aan te moedigen hulp te zoeken. Een depressieve persoon behandelen kan moeilijk zijn.

Depressie pakt energie en motivatie, dus zelfs het maken van een afspraak of het vinden van een dokter kan ontmoedigend lijken. Depressie houdt ook negatieve denkwijzen in. De depressieve persoon kan geloven dat de situatie hopeloos is en behandeling zinloos.

Vanwege deze obstakels is het een essentiële stap in het herstel van depressie om ervoor te zorgen dat je geliefde het probleem accepteert en hen helpt te zien dat het kan worden opgelost.

Als je geliefde geen hulp biedt:

Stel een algemene check-up voor met een arts. Je geliefde kan minder angstig zijn om naar een huisarts te gaan dan naar een professional in de geestelijke gezondheidszorg. Een bezoek van een reguliere arts is eigenlijk een goede optie.

Omdat de arts medische oorzaken van depressie kan uitsluiten. Als de arts een depressie diagnosticeert, kan hij of zij uw geliefde doorverwijzen naar een psychiater of psycholoog. Soms maakt deze “professionele” mening het verschil.

Aanbieding om je depressieve geliefde te helpen een arts of therapeut te vinden en bij het eerste bezoek met hem mee te gaan. Het vinden van de juiste behandelaar kan moeilijk zijn en is vaak een proces van vallen en opstaan. Voor een depressieve persoon die al weinig energie heeft, is het een enorme hulp om hulp te krijgen bij het bellen en het bekijken van de opties.

Moedig de persoon aan om een ​​grondige lijst van symptomen en kwalen te maken om met de arts te bespreken. Je kunt zelfs dingen naar voren brengen die je als een externe waarnemer hebt opgemerkt, zoals ‘Je lijkt je’ s morgens veel erger te voelen ‘of’ Je krijgt altijd buikpijn voordat je gaat werken ‘.

De behandeling van je geliefde ondersteunen

Een van de belangrijkste dingen die u kunt doen om een ​​vriend of familielid met een depressie te helpen is door uw onvoorwaardelijke liefde en steun te geven tijdens het hele behandelingsproces. Dit betekent medeleven en geduldig zijn, wat niet altijd gemakkelijk is als het gaat om de negativiteit, vijandigheid en humeurigheid die hand in hand gaan met depressie.

Geef alle hulp die de persoon nodig heeft (en wil deze accepteren). Help uw geliefde bij het maken en houden van afspraken, onderzoek behandelingsopties en blijf op schema met elke voorgeschreven behandeling.

Heb realistische verwachtingen. Het kan frustrerend zijn om een ​​depressieve vriend of familielid te zien worstelen, vooral als de voortgang traag is of tot stilstand is gekomen. Het hebben van geduld is belangrijk. Zelfs bij een optimale behandeling gebeurt het herstel van depressie niet van de ene op de andere dag.

Leid door het voorbeeld. Moedig je vriend of familielid aan om een ​​gezondere, stemmingsbevorderende levensstijl te leiden door het zelf te doen: behoud een positieve kijk, eet beter, vermijd alcohol en drugs, oefen en steun op anderen.

Activiteit aanmoedigen. Nodig je geliefde uit om mee te werken aan opbeurende activiteiten, zoals naar een grappige film gaan of dineren in een favoriet restaurant. Oefening is vooral handig, dus probeer je depressieve geliefde in beweging te krijgen. Samen wandelen is een van de gemakkelijkste opties. Wees voorzichtig en liefdevol volhardend – raak niet ontmoedigd of stop met vragen.

Pitch in indien mogelijk. Ogenschijnlijk kleine taken kunnen moeilijk zijn voor een depressieve persoon om te volbrengen. Aanbieden om te helpen met huishoudelijke taken of klusjes, maar alleen doen wat je kunt zonder zelf verbrand te worden!


Voor jezelf zorgen

Er is een natuurlijke impuls bij hulp bij een depressie om de problemen van mensen van wie we houden te willen oplossen, maar je kunt de depressie van een geliefde niet controleren. U kunt echter bepalen hoe goed u voor uzelf zorgt. Het is net zo belangrijk voor u om gezond te blijven als het is voor de depressieve persoon om een behandeling te krijgen, dus maak van uw eigen welzijn een prioriteit.

Denk aan het advies van cabinebestuurders: doe je eigen zuurstofmasker aan voordat je iemand anders helpt. Zorg er met andere woorden voor dat je eigen gezondheid en geluk solide zijn voordat je iemand probeert te helpen die depressief is.

Je zult je vriend of familielid geen goed doen als je instort onder de druk van proberen te helpen. Wanneer u voor uw eigen behoeften zorgt, heeft u de energie die u nodig hebt om een helpende hand te bieden.

Tips om voor jezelf te zorgen

Denk aan deze uitdagende tijd zoals een marathon; je hebt extra voeding nodig om jezelf in leven te houden. De volgende ideeën zullen u helpen om uw krachten vast te houden terwijl u uw geliefde steunt door behandeling en herstel van de depressie.

Spreek voor jezelf. Je kunt aarzelen om je uit te spreken wanneer de depressieve persoon in je leven je van streek maakt of je in de steek laat. Eerlijke communicatie zal de relatie op de lange termijn echter echt helpen.

Als je in stilte lijdt en je wrok laat opbouwen, zal je geliefde deze negatieve emoties oppikken en nog erger voelen. Praat zachtjes over hoe je je voelt voordat opgekropte emoties het moeilijk maken om met gevoeligheid te communiceren.

Grenzen instellen. Natuurlijk wil je helpen, maar je kunt alleen zoveel doen. Je eigen gezondheid zal lijden als je je leven laat beheersen door de depressie van je geliefde. Je kunt geen verzorger de klok rond zijn zonder een psychologische prijs te betalen.

Om burn-out en wrok te voorkomen, stelt u duidelijke grenzen aan wat u bereid en in staat bent te doen. Je bent niet de therapeut van je geliefde, dus neem die verantwoordelijkheid niet op je.

Blijf op koers met je eigen leven. Hoewel sommige veranderingen in je dagelijkse routine onvermijdelijk kunnen zijn tijdens de zorg voor je vriend of familielid, doe je best om afspraken en plannen met vrienden te houden.

Als je depressieve geliefde niet in staat is om te gaan op een uitje of reis die je gepland had, vraag dan een vriend om je te vergezellen.

Zoek steun voor hulp bij een depressie . U verraadt uw depressieve familielid of vriend NIET door zich tot anderen te wenden voor ondersteuning. Deelnemen aan een steungroep, praten met een begeleider of predikant, of vertrouwen in een vertrouwde vriend zal je helpen deze zware tijd door te komen.

U hoeft niet in details te treden over de depressie van uw geliefde of uw vertrouwen te verraden; richt je in plaats daarvan op je hulp bij een depressie en de emoties en wat je voelt. Zorg ervoor dat je volledig eerlijk kunt zijn met de persoon naar wie je je wendt, kies iemand die zonder onderbreking zal luisteren en zonder jou te veroordelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *