Stress vermijden

      Geen reacties op Stress vermijden
omgaan met stress

Laat stress niet ongecontroleerd of wacht niet tot het je ziek maakt.

Veel mensen handelen niet positief om de stress in hun leven te verminderen totdat fysieke symptomen van stress hen dwingen na te gaan hoe hun levensstijl hun welzijn beïnvloedt. Leer herkennen wanneer je gestrest bent en onderneem stappen om stress te minimaliseren en extra stress te voorkomen.

Er zijn talloze stappen die kunnen worden ondernomen om het risico te verminderen dat deze wordt beïnvloed door stress en veel van hen zijn een kwestie van éénvoudig gezond verstand. Dit artikel bevat enkele éénvoudige stappen die je kunt nemen om stress te helpen minimaliseren of te vermijden.




Dit artikel zal enkele technieken aanbevelen om je te helpen ontspannen, medische, aanvullende en zelfhulpmethodes te ontwikkelen die zijn ontworpen om de negatieve symptomen te verlichten die stress kan veroorzaken.

Als je zich zorgen maakt over je stressniveau of moeite hebt om stress te beheersen of te vermijden, is het belangrijk dat je met je arts of andere zorgverlener spreekt.

Stress vermijden of minimaliseren

Leer te herkennen wanneer je gestrest bent:

Weten wat waarschijnlijk stress zal veroorzaken, kan dergelijke dingen in de toekomst helpen voorkomen. Houd bij welke situaties je stressvol maken en zie hoe je in de toekomst op andere manieren hiermee kunt omgaan.

Leer ontspannen:

Veel mensen nemen geen ontspanningstijd op in hun schema’s. Bewuste ontspanning is belangrijk voor lichaam en geest en kan je helpen omgaan met de negatieve kanten van stress.

Tijd management

Effectief tijdbeheer maakt het mogelijk om de hoeveelheid werk of andere verplichtingen die worden ondernomen te reguleren, vermindert de onzekerheid van het niet hebben van voldoende tijd om elke vereiste taak te voltooien en maakt de planning mogelijk van ‘vrije tijd’ perioden om te ontspannen.

Verminder de eisen aan jezelf:

Plaats jezelf niet in over drive en wees bereid om ‘Nee’ te zeggen als de belasting te groot is. Het is gebruikelijk dat mensen overschatten hoeveel in een bepaalde tijd kan worden bereikt, dus laat vrije tijd over om met het onverwachte om te gaan.

Zorg ervoor dat je genoeg plezier uit het leven haalt:

Plan de tijd op de dag om iets te doen dat je plezier geeft. Uitkijken naar zulke tijden helpt als je te maken hebt met minder aangename aspecten van het leven.

Positief denken:

Blijf niet stilstaan bij mislukkingen en beloon jezelf voor je successen. Accepteer dat iedereen grenzen heeft en niet overal kan slagen. Denk na over wat je hebt bereikt.

Oefen assertiviteit:

Jezelf op een positieve, niet-bedreigende manier laten gelden, kan helpen om stress te bestrijden. Aanvaard de eisen die je worden gesteld alleen als een kwestie van keuze.

Zorg voor je fysieke welzijn:

Mensen zijn beter in staat om met stress om te gaan als hun lichaam gezond is. Een slechte gezondheid op zich is een belangrijke bron van stress. Het opnemen van perioden van fysieke inspanning in je routine zal helpen om de spiercontrole te verbeteren, je gezonder te laten voelen en je zelfrespect te vergroten. Probeer je dieet te verbeteren en vermijd stimulerende middelen zoveel mogelijk. Overtollige cafeïne of nicotine kan ervoor zorgen dat mensen zich angstig of onzeker voelen. Zorg er ook voor dat je voldoende slaapt.

Zoek steun van anderen:

Probeer niet alleen met je problemen om te gaan. Iemand hebben om je problemen mee te delen, kan enorm helpen om de stress te ‘ontladen’. Misschien vindt je het handig om met een vriend of collega te praten of met je lijnmanager of werkgever te praten als je stress op de werkplek ervaart.

Er zijn veel dingen die je kunt doen om stress je leven te verlichten, te leren ontspannen en tijd te nemen om te ontspannen als onderdeel van je dagelijkse routine kan je helpen om de symptomen van stress te beheersen.

Door de hieronder beschreven aanpak te overwegen, kan je nadenken over en experimenteren met wat het beste voor je werkt.

Welke benaderingen zijn het meest effectief in het verlichten van de oorzaken en symptomen van je stress?

Zelfhulptechnieken

Eenmaal geleerd zijn technieken voor zelfhulp en ontspanning bijzonder nuttig omdat ze beschikbaar zijn voor de gestresste persoon wanneer de behoefte zich voordoet en iemand de controle over gevoelens en angsten kan krijgen.

Er is een zeer breed scala aan ontspanningstechnieken ontwikkeld, hoewel veel hiervan kunnen worden gezien als variaties op een aantal basismethoden, waarbij de nadruk ligt op de fysieke gevoelens van spanning of het gebruik van mentale beelden om kalmte te veroorzaken.

Misschien is de meest krachtige methode van ontspanning mindfulness. Op zijn eenvoudigst is mindfulness gericht op het huidige moment, het hier en nu en door middel van een soort van meditatie, zorgen over de toekomst of spijt van het verleden om weg te smelten.

De volgende technieken voor zelfhulpontspanning zijn enkele van de meer bekende die beschikbaar zijn:

Creatieve visualisatie: je wordt aangemoedigd om jezelf voor te stellen liggend in een maïsveld, in een hangmat aan zee, zittend in een ligstoel, of waar je zich ook maar ontspannen voelt en om het geluid van bomen, wind en golven te horen. Onderdompeling in zo’n idyllisch tafereel leidt tot een staat van ontspanning en spanning zou weg moeten lopen.

Stilstaan: Doel: een manier bieden om de geest af te leiden van stressvolle gedachten door te focussen op meer ontspannende emoties: bijvoorbeeld zingen, focussen op ademhalen, tellen van dingen zoals exemplaren van een bepaalde kleur. Het traditionele ‘tellende schaap’ bij het proberen in slaap te vallen, kan worden gezien als een vorm van kalmeren.

Vooruitstrevende ontspanning: dit omvat het spannen en vervolgens ontspannen van elk lichaamsdeel op zijn beurt, omhoog werken door het hele lichaam tot het volledig ontspannen is. Deze techniek duurt ongeveer 20-30 minuten en is zeer effectief in het bewerkstelligen van lichamelijke ontspanning.

Spanningsherkenning: Eén vorm van deze therapie bestaat uit het opzettelijk klemmen van spiergroepen in opeenvolgende delen van het lichaam, bijvoorbeeld de hand, de schouders en de buik, zich concentreren op de spanning, het voelen en dan ontspannen.

Het doel is om de herkenning van spanning aan te moedigen wanneer deze zich voordoet en om vrijwillig de spieren te ontspannen wanneer ze gespannen zijn. Echter, met de zeer gestresste, kan deze vorm van spanningsherkenning mogelijk leiden tot spierkrampen, dus een tweede versie heeft de voorkeur.

Deze alternatieve benadering omvat het strekken in plaats van het spannen van de spieren en vereist enige kennis van het menselijke spierstelsel. Opeenvolgende spieren worden uitgerekt zodat tegengestelde spieren samentrekken en het proces wordt dan omgekeerd.

Het doel is om het halverwege punt te vinden, waar de spieren in balans zijn en dan om verder te ontspannen. Spanningsherkenningsmethoden zijn handig in situaties waar het niet eenvoudig is om externe gebeurtenissen ‘uit te schakelen’, zoals aan een bureau werken of tijdens vergaderingen.

Ademhalingsoefeningen: deze kunnen worden gebruikt om het hele lichaam te ontspannen omdat spanning tot te snel ademhalen leidt. Zulke technieken leren het individu om rustig en diep te ademen en het bewustzijn van lichamelijke spanning aan te moedigen.

Medische benaderingen

De symptomen van stress kunnen soms worden verlicht door het voorschrijven van medicijnen.

Heel vaak worden dergelijke medicijnen voorgeschreven om de onmiddellijke symptomen van stress te behandelen of om de patiënt door een crisis te helpen. Medicatie zal niet noodzakelijkerwijs de oorzaken van stress op de lange termijn aanpakken.

Medicatie kan ook leiden tot afhankelijkheid, als je denkt dat je medicijnen nodig heeft om je stress te helpen, bespreek de opties dan zorgvuldig met je arts of andere zorgverlener.

Je moet ook met je arts spreken als je denkt dat je depressief bent. Depressie is een ernstige ziekte, maar veel voorkomende en geneesbare ziekte.

Alternatieve / aanvullende therapieën

Veel mensen hebben een grote interesse in complementaire en alternatieve therapieën bij pogingen om stress onder controle te houden.

U hebt misschien het gevoel dat dergelijke methoden de voorkeur hebben boven conventionelere medische benaderingen. Er zijn veel therapieën die worden gebruikt om met stress om te gaan, waaronder:

  • Aromatherapie
  • Zelfhypnose
  • Massage
  • Mindful Meditation
  • Yoga
  • Tai ‘Chi
  • Muziektherapie
  • Lachtherapie

Samengevat

De meeste mensen hebben op een bepaald moment in hun leven last van stress. Een goed begrip van de oorzaken van stress en het leren om stressvolle situaties te vermijden, zal enkele van de negatieve gevolgen ervan helpen verlichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *