Stress Voeding en Dieet

      Geen reacties op Stress Voeding en Dieet
stressvolle

Stressvol, voeding,  dieet

Wanneer we stressvolle toestanden tegenkomen, sturen ons zenuwstelsel en de bijnieren signalen naar de rest van het lichaam om ons helderder te laten denken en klaar te staan voor een fysieke reactie mocht dit nodig zijn.

Dit is een basisinstinct dat we hebben ontwikkeld om ons te helpen omgaan met potentieel gevaarlijke situaties en staat bekend als de “vecht of vlucht” reactie.

In het moderne leven kunnen we echter gestrest raken om andere redenen dan een dreigend gevaar en toch is de reactie van ons lichaam hetzelfde. Met hun vooraf bepaalde instincten bereiden onze lichamen onze geest nog steeds op deze instinctieve manier voor en geven minder prioriteit aan andere, minder urgente functies.

Spijsvertering is zo’n functie die in stressvolle situaties een lagere prioriteit krijgt, dit is niet goed, omdat slechte spijsvertering ons onwel kan voelen en dit op zijn beurt een bron van stress kan zijn.

Chronische (langdurige) stressvol zijn is in verband gebracht met de neiging van het lichaam om vet rond ons middel (buik en maag) op te slaan. Slecht stressbeheer is voor sommige mensen misschien wel de belangrijkste barrière voor gewichtsverlies.

Zich bewust zijn van hoe je lichaam werkt en omgaan met stress kan je helpen stress en stressvolle situaties te beheersen. Na een stressvolle periode kan het menselijk lichaam in een ‘herstelmodus’ terechtkomen waar verhoogde eetlust en voedselhonger vaker voorkomen. Tegelijkertijd dalen de stofwisselingssnelheden om energie te besparen. Zich bewust zijn van ‘stressvol’ deze patronen kan u helpen uw stressniveaus te beheersen en door middel van voeding en dieet kan je, je lichaam sneller helpen herstellen van stressvolle perioden en negatieve effecten zoals gewichtstoename minimaliseren.

Tips voor het verminderen van stress door dieet

Op stressvolle dagen, eet weinig en vaak

Dit zorgt ervoor dat je metabolisme de hele dag blijft doorwerken en je zult pieken en dalen in energieniveaus minimaliseren. Eet ontbijt, ook al heb je misschien geen honger of denk je dat je niet genoeg tijd hebt.

Ontbijten helpt om je stofwisseling voor de dag te starten en helpt ook om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren, wat op zijn beurt de stress zal verminderen. Kies fruit of vruchtensap en een volkoren ontbijtgranen voor maximale voordelen.

Eet de hele dag goed

Zorg ervoor dat je elke dag minstens vijf porties fruit en groenten eet en richt je op voedingsmiddelen met de vitamines B en C en Magnesium:

B-vitamines

Kunnen je helpen energieker te worden na een stressvolle episode. Bananen, groene bladgroenten, avocado’s, noten, zaden en ook vlees, vis en zuivelproducten bevatten alle essentiële B-vitaminen.

Vitamine C

De bijnieren bevatten de grootste hoeveelheid vitamine C in het lichaam en zijn belangrijk bij de productie van stresshormonen. Eet citrusfruit zoals sinaasappels, tomaten, paprika’s, kiwi’s, groene bladgroenten, broccoli en andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C.

Magnesium

Kan helpen om spieren te ontspannen en angst te verminderen. Verhoog je magnesiuminname door noten te eten, vooral paranoten, maar ook hazelnoten en pinda’s. Bladgroene groenten, volle granen, vooral haver, bruine rijst en bonen zijn ook goede bronnen van magnesium.

Je kan ook een ontspannend bad nemen met een goed handvol Epsom-zouten (verkrijgbaar bij de apotheker) omdat deze magnesium bevatten dat door de huid kan worden opgenomen.

Probeer naast het maximaliseren van je inname van bepaalde voedingsmiddelen ook rekening te houden met de negatieve effecten van anderen en probeer ze daarom zo klein mogelijk te houden.

Cafeïne

Cafeïne komt vooral voor in koffie, thee, sommige frisdranken en chocolade, en kan in grote hoeveelheden negatieve effecten op het lichaam hebben. Probeer jezelf af te kicken van cafeïne door koffie of thee te vervangen door cafeïnevrije versies, kruidenthee of groene thee (die ook vol antioxidanten is).

Vervang zoete en cafeïne houdende frisdranken met koolzuurhoudend water of (bij voorkeur verdund) vruchtensap en je vermindert de inname van cafeïne en suiker.

Omdat cafeïne zes uur of langer in je lichaam kan blijven, vermijd je na de lunch alle cafeïne houdende dranken en slaap je beter. Het krijgen van voldoende slaap is een belangrijke factor bij het verminderen van stress.

Alcohol, suiker, zout en nicotine

Je moet proberen de inname van alcohol, suiker en zout te verminderen. Van de consumptie van deze items is bekend dat ze het lichaam ontdoen van essentiële voedingsstoffen en het werk van een gezonder dieet ongedaan maken.

Stop met roken! Hoewel het bereiken van een sigaret als onmiddellijke spanningshulp kan voelen, veroorzaakt het in de loop van de tijd juist meer stress.



Door een dieet te volgen, onze opname van stress veroorzakende voedingsstoffen te vergroten en onze inname van stress opwekkende stoffen te beperken, kunnen we ons beter voelen over onszelf en ons welzijn, en ons lichaam de kans geven om ermee om te gaan en ervan te herstellen van stressvolle situaties.

Andere stress verlichtende technieken

Oefening:

Zelfs een beetje voorzichtig sporten kan helpen om stress te verminderen en in combinatie met een gezonder dieet zal dit waarschijnlijk leiden tot gewichtsverlies. Yoga en tai chi zijn bijzonder goed, net als zwemmen. Neem de tijd om te ontspannen. Ademhalingsoefeningen, meditatie en yoga helpen allemaal om stress te verminderen.

Kom tot rust:

Neem de tijd om te ontspannen. Je zou het gevoel kunnen hebben dat je jezelf moet dwingen om te ontspannen als je er niet aan gewend bent, maar het is de moeite waard. Leren ontspannen kan je helpen je stress effectiever te beheersen.

Socialiseren:

Besteed tijd met vrienden en familie, praat met hen over problemen die je hebt en vind tijd om samen te lachen. Gewoon praten en communiceren met anderen kan helpen om stress te verlichten en het zelfrespect te vergroten.

Hulp krijgen:

Als je veel stress ervaart gedurende een lange periode of als je zich zorgen maakt over de gevolgen van stress, zoek dan hulp. Raadpleeg je arts die een begeleider kan aanbevelen of een andere vorm van stressverlichtingstechnieken zoals massage, acupunctuur of alternatieve geneeskunde.

Zocht je hier naar?

stressvol zijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *